Raskite patikimus automobilių turbinų remonto specialistus jūsų mieste.
Saldi Turbo specializuojasi profesionaliame turbinų remonte, siūlydama aukščiausios kokybės paslaugas lengviesiems automobiliams, sunkvežimiams ir specialiajai technikai. Daugiau nei 12 metų patirtis leidžia užtikrinti patikimą turbokompresorių ir HELLA elektroninių aktuatorių atnaujinimą. Esame oficialūs „SACER“ elektrinių aktuatorių atstovai Lietuvoje, todėl garantuojame tik kokybiškas dalis ir profesionalų aptarnavimą. Rinkitės patikimus specialistus – tik sertifikuoti meistrai gali užtikrinti precizišką remontą ir ilgalaikį rezultatą.
Adresas: Birbynių g. 4a, LT-02121 VilniusSpecializuojasi profesionaliame turbokompresorių remonte, apimančiame aktuatorių diagnostiką, turbinos šerdžių balansavimą ir geometrijos reguliavimą. Patyrusi komanda, naudodama modernią įrangą, užtikrina ilgaamžį ir sklandų jūsų turbinos veikimą. Kreipkitės dėl konsultacijos – padėsime išspręsti bet kokius su turbokompresoriumi susijusius klausimus.
Adresas: Savanorių pr. 174R, LT-03153 VilniusTurbokompresorius gali atrodyti paprastas mechanizmas, tačiau jo remontas reikalauja specialių žinių, įrankių ir aukštos kokybės detalių. Net smulkūs netikslumai gali sukelti gedimus, nes turbokompresoriai veikia itin dideliais apsisukimais – kai kuriuose modeliuose iki 200 000 aps/min. UAB „Turboautocentras“ užtikrina profesionalų remontą, naudodama tik patikimų gamintojų dalis ir pažangius balansavimo stendus, kurie garantuoja ilgalaikį ir efektyvų turbinos darbą.
Adresas: Sodybų g. 7A, LT-13277 VilniusIeškote naujo ar atnaujinto turbokompresoriaus, o gal reikalingos turbinų dalys? „Rturbo“ – patikimas partneris, siūlantis aukštos kokybės turbinų remontą, restauravimą ir atnaujinimą. Aptarnaujame ne tik Lietuvos klientus, bet ir Europos rinką, bendradarbiaudami su tokiais gamintojais kaip „Garrett“, „Borg Warner“, „Holset“ ir kitais. Turime platų originalių ir alternatyvių turbokompresorių asortimentą, užtikrindami konkurencingas kainas ir greitą pristatymą.
Adresas: Liepkalnio g. 69b, 3 boksas, LT-02120 VilniusRemontuojame įvairius turbinų gedimus – švilpiančias, netraukiančias, dūminančias ar sulūžusias turbinas, nustatome gedimų priežastis ir suteikiame 12 mėnesių garantiją. Turbokompresorius padidina variklio galią, todėl jo techninė būklė tiesiogiai veikia transporto priemonės veikimą. Dažniausios problemos – tepalo nutekėjimas, susidėvėję guoliai ar ašys bei perkaitimas, todėl reguliari priežiūra padeda išvengti rimtų gedimų.
Adresas: Jonavos g. 200, LT-44132 KaunasMūsų dirbtuvėse turime modernią įrangą, leidžiančią užtikrinti greitą ir kokybišką turbinų remontą už prieinamą kainą. Tikslų balansavimą garantuoja „Cimat“ stendas, o „Turboclinic“ geometrijų reguliavimo sistema leidžia preciziškai kalibruoti turbinų aktuatorius pagal gamintojo specifikacijas. Naudojame laiko patikrintų tiekėjų dalis ir suteikiame 12 mėnesių garantiją, užtikrindami ilgalaikį turbokompresorių veikimą.
Adresas: Maišio g. 26, LT-46139 Kaunas„Autolaboratorija“ siūlo profesionalų turbinų remontą ir restauravimą, naudodama pažangias balansavimo stakles bei aukščiausios kokybės detales. Visiems atliktiems darbams suteikiama 12 mėnesių garantija.
Adresas: Partizanų g. 61a, LT-49282 KaunasMūsų autoservisas siūlo platų paslaugų spektrą – nuo automobilio patikros prieš pirkimą iki turbinos restauravimo ar variklio remonto. Atliekame kompiuterinę diagnostiką, aušinimo sistemos patikrą, sankabos ir greičių dėžių keitimą, važiuoklės bei stabdžių sistemos remontą. Taip pat teikiame ratų suvedimo, padangų montavimo ir kondicionierių pildymo paslaugas. Esant poreikiui, galime patys atvykti ir pristatyti jūsų automobilį į servisą Klaipėdoje bei jos apylinkėse.
Adresas: Lypkių g. 1, LT-96328, Budrikų k., Klaipėdos r.Techmanas – visos automobilių remonto paslaugos vienoje vietoje! Užtikriname aukštą kokybę už prieinamą kainą. Patikėkite savo automobilį profesionalams – susisiekite jau dabar!
Adresas: Jurbarko g. 37, LT-93268 KlaipadaTechmanas – visos automobilių remonto paslaugos vienoje vietoje! Užtikriname aukštą kokybę už prieinamą kainą. Patikėkite savo automobilį profesionalams – susisiekite jau dabar!
Adresas: Pajuostės pl. 15A, LT-36102 PanevėžysTeikiame profesionalias automobilių remonto paslaugas: vairo kolonėlių restauravimas, variklių ir važiuoklės remontas, stabdžių sistemos priežiūra, alyvos bei filtrų keitimas, starterių ir generatorių remontas, išmetimo sistemos tvarkymas ir kompiuterinė diagnostika. Taip pat atliekame automobilių programavimo darbus, įskaitant galios optimizavimą. Patikėkite savo automobilį specialistams!
Adresas: Vyturių g. 8F, ŠiauliaiAtliekame visų gamintojų benzininių ir dyzelinių automobilių bei mikroautobusų techninę priežiūrą ir remontą. Mūsų kvalifikuoti technikai užtikrina aukštą darbų kokybę, naudodami originalios kokybės Bosch atsargines dalis. Automobilio elektroninės sistemos tikrinamos modernia Bosch diagnostikos įranga, užtikrinant tikslų gedimų nustatymą ir patikimą remontą.
Adresas: Putinų g. 5, LT-62311 AlytusVilainių autopaslaugos specializuojasi sunkvežimių, įvairių tipų priekabų, puspriekabių, mikroautobusų ir lengvųjų automobilių remonte. Siūlome kompleksinius remonto sprendimus, kurie užtikrina sklandų transporto priemonės veikimą, ilgaamžiškumą ir patikimumą kasdieniuose darbuose, suteikdami vertę jos savininkams.
Adresas: Tuopų g. 14, Vilainių k., LT-58105 Kėdainių r.Autospot – tai UAB Direksta prekinis ženklas, teikiantis profesionalias automobilių ir mikroautobusų remonto paslaugas. Atliekame techninį aptarnavimą, kompiuterinę diagnostiką bei variklių ir važiuoklės remontą. Mūsų paslaugos apima stabdžių, kuro ir aušinimo sistemų remontą, sankabos ir pavarų dėžės tvarkymą, turbinų, vairo kolonėlių bei kardaninių velenų restauravimą. Patikėkite savo transporto priemonės priežiūrą patyrusiems specialistams!
Adresas: Smolensko g. 3, LT-03020, VilniusMūsų servisas specializuojasi mechaninių greičių dėžių, reduktorių ir paskirstymo dėžių remonte. Atliekame kompiuterinę diagnostiką, dyzelinių ir benzininių variklių patikrą bei remontą, taip pat elektros įrangos diagnostiką. Teikiame mikroautobusų, važiuoklės, aušinimo sistemos, pakabos ir stabdžių sistemos remonto paslaugas. Patikėkite savo automobilį profesionalams!
Adresas: Utenos g.41a, Vilnius Turbokompresorius (automobilio turbina): veikimas, privalumai, gedimai ir alternatyvos
Turbokompresorius – tai prietaisas, dar vadinamas tiesiog *turbinine sistema* arba *automobilio turbina*, plačiai naudojamas moderniuose automobilių varikliuose. Ši sistema priverstinai paduoda daugiau oro į variklį, taip padidindama jo galią. Daugelis šiuolaikinių dyzelinių ir benzininių automobilių naudoja turbokompresorius, nes jie leidžia pagerinti variklio našumą, degalų ekonomiją ir net sumažinti taršą. Šiame straipsnyje apžvelgsime, kas yra turbokompresorius, kaip jis veikia, kokie jo paskirtis ir privalumai, kokie dažniausi gedimai pasitaiko, kaip vyksta turbinų remontas ir teisinga eksploatacija, kokios yra alternatyvos turbokompresoriams, bei pateiksime keletą įdomių istorijų apie turbinas automobilių pasaulyje.
Kas yra turbokompresorius?
Turbokompresorius – tai priverstinio oro įpūtimo įrenginys, naudojamas vidaus degimo varikliuose variklio galiai padidinti. Jis veikia panaudodamas variklio išmetamųjų dujų energiją: karštos išmetamosios dujos suka turbinos ratą, kuris per bendrą veleną sujungtas su kompresoriaus ratu kitoje pusėje. Kompresorius, sukdamasis dideliu greičiu, suspaudžia įsiurbiamą orą ir pripildo variklio cilindrus didesniu oro kiekiu. Dėl didesnio oro (deguonies) kiekio galima sudeginti daugiau degalų, todėl variklis su turbokompresoriumi išvysto žymiai didesnę galią nei tokio pat tūrio variklis be turbinos.
Veikimo principas. Turbokompresoriaus veikimo ciklas yra uždaras ratas: iš variklio cilindrų išėjusiomis dujomis sukama turbina, kuri suka kompresorių, paduodantį daugiau oro atgal į cilindrus. Toks tarpusavio palaikymas leidžia mažam varikliui elgtis tarsi didesniam – tai vadinama „pripūtimu“ (angl. *boost*). Svarbu paminėti, kad turbokompresorius naudoja išmetamųjų dujų energiją, kuri kitu atveju būtų tiesiog iššvaistoma į aplinką, todėl tai gana efektyvus sprendimas.
Pagrindiniai komponentai. Kiekvieną turbokompresorių sudaro kelios esminės dalys:
- Turbinos rotorius – „karštoji“ dalis, kurią suka išmetamosios dujos. Jis primena sraigto menteles ir yra pagamintas iš karščiui atsparaus metalo.
- Kompresoriaus rotorius – „šaltoji“ dalis, esanti kitame gale, kuri suspaudžia įsiurbiamą orą. Ši dalis dažnai gaminama iš aliuminio lydinio ir savo forma primena turbinos menteles, tik skirta orui pumpuoti.
- Velenas ir guoliai – turbinos ir kompresoriaus rotorius sujungti bendru velenėliu. Velenas sukasi itin dideliu greičiu (gali siekti virš 100 tūkst. aps./min.), todėl jam būtini patvarūs guoliai. Dažniausiai naudojami slydimo guoliai su plona variklio alyvos plėvele, kuri tuo pačiu ir tepa, ir aušina besisukantį veleną.
- Vožtuvai – turbokompresorinėje sistemoje naudojami keli vožtuvai valdymui. Išmetamųjų dujų apvedimo vožtuvas (wastegate) reguliuoja slėgį – kai pasiekiamas nustatytas turbinos apsukų ir slėgio lygis, dalis išmetamųjų dujų nukreipiama apeiti turbiną, kad slėgis nebekiltų. Išleidimo (išpučiamasis) vožtuvas (blow-off) arba apsauginis vožtuvas naudojamas daugiausia benzininiuose varikliuose – jis nuleidžia perteklinį suslėgto oro slėgį iš įsiurbimo sistemos, pavyzdžiui, staiga uždarius droselį, kad slėgis nepažeistų kompresoriaus ir sumažintų *turbo lag* (uždelsimą vėl tiekti slėgį). Be šių, turbokompresorinė sistema dažnai turi tarpinį oro aušintuvą (interkūlerį) – radiatorius, kuris aušina suslėgtą orą prieš jam patenkant į variklį, didindamas oro tankį ir saugodamas variklį nuo perkaitimo.
Turbokompresoriaus paskirtis ir privalumai
Pagrindinė turbokompresoriaus paskirtis – padidinti variklio galią ir efektyvumą, išnaudojant anksčiau prarandamą energiją. Žemiau pateikiame pagrindinius privalumus, kuriuos suteikia turbokompresoriaus naudojimas automobilyje:
- Didesnė variklio galia. Turbina leidžia mažesnio darbinio tūrio varikliui pasiekti tokį pat ar net didesnį galingumą kaip didesnis atmosferinis (be turbinos) variklis. Pavyzdžiui, 1,4 litro variklis su turbokompresoriumi gali generuoti tiek pat arklio galių, kiek 2,0 litrų variklis be turbinos. Tai reiškia, kad automobilis gali būti lengvesnis, taupesnis, bet prireikus pasiūlyti įspūdingą pagreitį. Sukimo momentas taip pat gerokai padidėja – turbokompresoriniai varikliai dažnai išvysto didelį sukimo momentą jau žemų sūkių diapazone, kas pagerina automobilio įsibėgėjimą ir trauką.
- Efektyvesnis degalų naudojimas. Nors norint pasiekti didesnę galią sudeginama ir daugiau degalų, specifinis (tenkantis vienam galingumo vienetui) degalų sunaudojimas paprastai būna mažesnis. Kitaip tariant, turbokompresorius leidžia pasiekti geresnę degalų ekonomiją lyginant su analogiško galingumo atmosferiniu varikliu. Gamintojai gali sumažinti variklio darbinį tūrį (downsizing) ir kompensuoti galią turbina – taip pasiekiamas mažesnis svoris, mažesnės trinties ir siurbimo energijos sąnaudos, o degalų sąnaudos mažesnės, ypač važiuojant daline apkrova. Rezultatas – ekonomiškesnis variklis, suvartojantis mažiau degalų, ypač lyginant su senu didelio tūrio varikliu.
- Mažesnė tarša. Dėl efektyvesnio degimo ir mažesnių degalų sąnaudų, turbokompresoriniai varikliai išmeta mažiau teršalų (pvz., CO₂) tam pačiam darbui atlikti. Tai ypač pastebima, kai mažesnis variklis su turbina pakeičia didesnį variklį be turbinos – sumažėja anglies dvideginio emisija. Be to, turbo varikliai greičiau pasiekia optimalią darbinę temperatūrą, todėl kataliziniai konverteriai efektyviau neutralizuoja kenksmingus išmetamus komponentus. Žinoma, taršos mažinimas galioja tam tikrais atvejais – viskas priklauso nuo variklio konstrukcijos ir reguliavimo. Netinkamai suderintas turbokompresorius gali padidinti azoto oksidų emisijas arba dūmingumą, tad svarbu, kad sistema būtų tvarkinga.
Apibendrinant, turbokompresorius suteikia galimybę turėti „du viename“ – galingą, bet tuo pačiu ekonomišką variklį. Dėl šių priežasčių turbinos plačiai paplito tiek kasdieniuose automobiliuose, tiek sportinėse transporto priemonėse.
Dažniausi turbinų gedimai
Turbokompresorius dirba labai ekstremaliomis sąlygomis – jo turbina suka tūkstančius apsukų per minutę, veikiama karštų išmetimo dujų, o kompresorius suspaudžia orą sukeldamas aukštą slėgį. Nenuostabu, kad bėgant laikui kai kurios dalys dėvisi ar gali atsirasti gedimų. Dažniausiai pasitaikantys turbinos gedimai:
- Guolių nusidėvėjimas (dilimas). Ilgainiui išdyla turbokompresoriaus guoliai, ypač jei prastai tiekiama arba užteršta alyva. Susidėvėję guoliai sukelia ašinį ir radialinį laisvumą – turbinos velenas pradeda klibėti. Tai pasireiškia pašaliniais garsais, pvz., švilpimu ar ūžimu veikiant turbokompresoriui, sumažėjusia galia. Jei guoliai visiškai susidėvi, velenas gali prisiliesti prie korpuso, užstrigti ir turbina nustos veikti. Guolių dėvėjimasis dažnai yra kitų problemų pasekmė – tepimo sutrikimų, apie kuriuos plačiau žemiau.
- Alyvos tiekimo problemos (tepimo sutrikimai). Tinkamas tepimas yra gyvybiškai svarbus turbokompresoriui. Žemas alyvos slėgis arba užsikimšę alyvos kanalai lemia prastą guolių tepimą ir aušinimą. Dėl to guoliai perkaista ir greitai sugenda. Taip pat prastos kokybės alyva arba per retai keičiama alyva gali užteršti guolius ir sudaryti karbono nuosėdas, kurios trukdo alyvos pratekėjimui. Kitas aspektas – staigus variklio išjungimas po didelės apkrovos: jei iškart išjungiate variklį po intensyvaus važiavimo, alyva turbinoje užsilieka ir gali užvirti, sudarydama nuodegas (vadinamasis *„oil coking“* reiškinys). Tai ilgainiui užkemša tepimo takus. Norint to išvengti, rekomenduojama įkaitusį variklį prieš išjungiant palaikyti laisva eiga bent minutę, kad turbina atauštų ir alyva cirkuliuodama ją atvėsintų.
- Menčių pažeidimai. Turbinos ar kompresoriaus sparnuočių mentės gali būti pažeistos pašalinių objektų. Pavyzdžiui, jei į įsiurbimo sistemą patenka nešvarumų (dėl prasto oro filtro) arba atskyla variklio dalys, jos patekusios į kompresorių gali sulankstyti ar nulaužti jo mentes. Į turbinos (išmetimo) pusę svetimkūnių gali patekti su išmetamosiomis dujomis, pavyzdžiui, atskyla gabalėlis vožtuvo ar stūmoklio detalių variklyje. Pažeistos mentės išbalansuoja turbokompresorių, sukelia vibracijas. Net nedidelis mentės deformavimas mažina turbinos efektyvumą, o rimtesnis pažeidimas gali visiškai sugadinti turbokompresorių (jei lūžusi mentė užblokuoja mechanizmą arba subyra ir išplinta po sistemą).
- Nuotėkis per sandariklius (tarpiklius). Turbokompresoriaus viduje yra sandarikliai, skiriantys alyvos erdvę nuo kompresoriaus ir turbinos srautų. Laikui bėgant šie sandarinimo žiedai susidėvi arba praranda sandarumą dėl aukštos temperatūros. To pasekoje alyva pradeda sunktis pro sandariklius į išmetimo ar įsiurbimo traktą. Jei alyva patenka į įsiurbimo pusę, variklis ima deginti alyvą kartu su kuru – vairuotojas pastebi mėlynus dūmus iš išmetimo. Alyvos patekimas taip pat užteršia interkūlerį ir įsiurbimo kolektorių riebiomis nuosėdomis. Jeigu nesandaru turbinos pusėje, alyva skverbsis į išmetimą – be dūmų dar gali atsirasti alyvos dėmių ties išmetimo vamzdžiu. Nuotėkiai mažina turbinos kuriamą slėgį (jei nesandaru kompresoriaus pusėje) ir signalizuoja, kad turbokompresoriaus remontas būtinas.
Pastaba: Remonto specialistų statistika rodo, kad apie 50% turbinos gedimų sukelia būtent tepimo problemos (alyvos trūkumas, nekokybiška alyva ir pan.), dar ~40% gedimų atsiranda dėl pašalinių dalelių padarytų menčių pažeidimų, o likę ~10% – dėl kitų priežasčių, pavyzdžiui, perkaitimo ar gamyklinių defektų. Tai pabrėžia, kokie svarbūs yra reguliari alyvos priežiūra ir švarūs filtrai siekiant prailginti turbokompresoriaus tarnavimo laiką.
Turbinų remontas ir eksploatacija
Net ir atsiradus gedimams, nebūtina iškart keisti viso turbokompresoriaus – dažnai galima jį suremontuoti, pakeičiant susidėvėjusias dalis. Žemiau aptarsime, kaip atpažinti turbinos gedimus, ką dažniausiai tenka keisti per remontą, kiek gali kainuoti remontas ir kada verta rinktis keitimą vietoje remonto.
- Gedimų diagnostika. Kaip suprasti, kad turbina genda? Yra keli būdingi požymiai: visų pirma, pašaliniai garsai – stiprėjantis švilpimas, kaukimas ar net cypimas iš turbinos pusės, ypač staigiai pagazavus. Antra, padidėjęs dūmingumas – jei dūmai melsvi, tai ženklas, kad deginama alyva (gali būti nesandarūs turbinos sandarikliai); jei juodi – varikliui trūksta oro (turbina nepripučia pakankamai oro). Trečia, sumažėjusi variklio trauka – automobilis praranda dinamiką, jaučiasi lėtesnis, ypač aukštesnėmis apsukomis. Jei pastebėjote šiuos simptomus, verta nuvežti automobilį diagnostikai – meistrai patikrins turbinos laisvumą, slėgio lygį, apžiūrės ar nėra alyvos pėdsakų įsiurbimo vamzdžiuose.
- Dažniausiai keičiamos dalys. Turbinos remonto (restauravimo) metu paprastai keičiami susidėvėję guoliai ir tarpikliai (sandarikliai) – tai vadinama *remkomplektu* (remonto komplektu), kuriame yra visi smulkūs vidiniai elementai atnaujinti turbokompresorių. Taip pat, jei apžiūra parodo, kad pažeistos turbinos ar kompresoriaus sparnuotės (mentės), jos keičiamos naujomis. Iš esmės stipriai apgadintą kompresoriaus ar turbinos ratą galima pakeisti, svarbu po to subalansuoti visą mechanizmą. Jeigu turbina yra kintamos geometrijos (turi reguliuojamas menčių padėtis), dažnai remontuojant tenka išvalyti ar pakeisti šį mechanizmą – suodžiai gali užkimšti geometrijos valdymo žiedą, vakuuminiai valdymo vožtuvai gali sugesti. Taigi keičiami ir geometrijos reguliavimo mechanizmo elementai (mentelės, valdymo svirtelės) prireikus. Po remonto turbokompresorius paprastai vėl subalansuojamas specialia įranga ir patikrinamas jo sandarumas bei našumas.
- Remonto kainų intervalai. Turbinų remonto kaina priklauso nuo žalos masto ir konkretaus automobilio. Jei pažeidimai nedideli (pvz., tik guolių dilimas, be didelių mentės pažeidimų), galima apsiriboti restauravimu pakeičiant vidinius komponentus. Naujas turbokompresorius gali kainuoti apie *500–1000 €* (priklausomai nuo automobilio markės, modelio, dydžio). Restauravimas (remontas) dažnai kainuoja pigiau – apie *300–550 €. Šie skaičiai yra orientaciniai: paprastesnių, mažesnių turbinų remontas gali atsieiti ir ~200 €, o sudėtingų sportinių automobilių turbinų ar dvejopų (twin-scroll) sistemų tvarkymas – gerokai brangiau. Visuomet verta pasiklausti keliuose servisuose dėl kainos – svarbu, kad darbą atliktų patyrę specialistai, nes tiksli balansavimo procedūra po remonto yra kritiškai svarbi turbinos ilgaamžiškumui.
- Kada verta keisti, o kada remontuoti? Dilema: sugedus turbinai, keisti visą agregatą nauju ar bandyti remontuoti? Vienareikšmiško atsakymo nėra, priklauso nuo situacijos. Jei automobilis naujesnis arba turite garantiją, dažnai pasirenkamas keitimas nauja arba gamykloje restauruota turbina (gamintojų atstovai siūlo seną turbokompresorių grąžinti ir gauti atnaujintą su garantija mazgą, taip sutaupant). Nauja turbina suteiks ilgesnį tarnavimo laiką be rūpesčių, tačiau jos kaina didžiausia. Remontas (restauravimas) ekonomiškai apsimoka, jei pažeidimai nėra katastrofiški – pavyzdžiui, susidėvėję guoliai, nesandaru, bet korpusas ir mentės sveikos arba pakeičiamos naujomis. Profesionaliai atrestauruotas turbokompresorius tarnaus ne prasčiau už naują, o kaina žymiai mažesnė. Visgi, jeigu turbinos korpusas sutrūkinėjęs, sulūžęs velenas ar labai smarkiai apgadintos visos mentės, remontas gali būti rizikingas arba artimas naujos turbinos kainai – tokiu atveju geriau keisti visa turbokompresorių. Apibendrinant, remontuoti verta, jei tai ekonomiškai naudingiau nei keisti, o taip pat jei planuojate automobilį dar ilgai eksploatuoti ir norite patikimo sprendimo su garantija.
Alternatyvos turbokompresoriams
Nors turbokompresoriai šiandien dominuoja daugelyje sričių, egzistuoja ir alternatyvūs būdai padidinti variklio galią bei efektyvumą. Čia aptarsime dvi pagrindines alternatyvas: mechaninius kompresorius ir elektrinius variklius (elektromobilius).
- Mechaniniai kompresoriai (supercharger). Tai prietaisai, atliekantys iš esmės tą pačią funkciją kaip turbokompresorius – paduoda daugiau oro į variklį – tačiau varomi ne išmetamosiomis dujomis, o mechaniniu būdu nuo paties variklio. Mechaninis kompresorius dažniausiai sujungiamas diržu su variklio alkūniniu velenu, todėl jo sukimasis tiesiogiai proporcingas variklio apsukoms. Yra keli mechaninių kompresorių tipai: Rootso tipo (su dviem rotoriais, turinčiais iškyšulius – juos naudojo, pavyzdžiui, senieji *Muscle Car* tipo automobiliai, taip pat Mercedes su užrašu *Kompressor*), dviejų sraigtų (Twin-Screw) kompresoriai, kurie suspaudžia orą dviem susisukančiais sraigtais (labai efektyvūs, naudoti sportiniuose modeliuose), ir centrifuginiai kompresoriai, kurie savo veikimu primena turbokompresorių (oro suspaudimas vyksta sparnuote kaip turbo kompresoriuje), bet ši sparnuotė suka variklis per diržą (tokius siūlo, pvz., *ProCharger* sistemose). Mechaninio kompresoriaus privalumas – nėra *turbo lag*, t.y. nereikia laukti kol įsisuks nuo išmetamų dujų srauto; jis pučia orą iškart, vos tik variklis sukasi, todėl reakcija į akseleratoriaus paspaudimą itin greita. Trūkumas – dalį galios jis pats suvartoja (nes atima jėgą iš variklio sukamajam momentui per diržą). Dėl to mechaninis kompresorius mažina bendrą variklio efektyvumą (variklis turi dirbti sunkiau tam, kad jį suktų). Šiais laikais mechaniniai kompresoriai retesni, bet vis dar sutinkami specifiniuose automobiliuose (pvz., *drag* lenktynių boliduose, tam tikruose sportiniuose modeliuose) arba derinami su turbokompresoriumi *twincharging* sistemose, siekiant sujungti abiejų technologijų privalumus.
- Elektros varikliai ir jų ateitis. Visiškai kitokia alternatyva – tai elektrinės pavaros (elektromobiliai), kur variklio vaidmenį atlieka elektros variklis. Elektriniams automobiliams nereikia oro įsiurbimo ar išmetimo sistemų – jie neturi turbokompresorių, nes neturi vidaus degimo variklio. Gali kilti klausimas: kuo čia susiję elektromobiliai ir turbinos? Iš esmės elektromobiliai yra alternatyva visai tradicinei variklių tobulinimo idėjai – vietoje to, kad tobulintume vidaus degimo variklius (didintume jų galią turbinomis ar kompresoriais), galima pereiti prie elektrinių variklių, kurie jau nuo nulio apsukų suteikia didžiulį sukimo momentą ir efektyviai naudoja energiją. Elektromobilių plėtra kelia iššūkį turbokompresoriams – jei ateityje dauguma transporto priemonių taps elektrinės, turbinos taps tiesiog nebereikalingos. Visgi, trumpuoju laikotarpiu matome ir hibridinius sprendimus: pavyzdžiui, elektriniai turbokompresoriai arba elektriniai kompresoriai. Jų principas – mažas elektros variklis, kuris suka kompresorių nepriklausomai nuo variklio sūkių ar išmetamų dujų srauto. Tokios sistemos gali pašalinti *turbo lag* ir pagerinti variklio charakteristikas dar labiau. Jau dabar Formulėje-1 naudojama MGU-H sistema (elektrinis generatorius-ant turbinos), kuri gali sukaupti energiją iš turbinos ir prireikus sukti kompresorių. Serijinėje gamyboje pasirodo ir automobilių su elektriniais kompresoriais (pvz., kai kuriuose „Audi“ modeliuose). Taigi, artimiausiu metu turbokompresoriai tobulės integruojant elektros pavaras, o tolesnėje ateityje vis daugiau vaidmens turės pilnai elektriniai varikliai.
Įdomios istorijos apie automobilių turbinas
Turbokompresoriai per kelis dešimtmečius sukūrė ne vieną legendą automobilių istorijoje. Štai kelios įdomios istorijos ir pavyzdžiai, kaip turbinų technologija pasižymėjo automobilių pasaulyje:
- Toyota Supra (MKIV). Vienas garsiausių 9-ojo dešimtmečio pabaigos–2000-ųjų pradžios sportinių automobilių – *Toyota Supra* – išpopuliarėjo būtent dėl savo turbokompresorinio variklio. Ketvirtos kartos Supra (1993–2002 m.) turėjo legendinį 3.0 L darbinio tūrio 2JZ-GTE variklį su dviem turbinomis. Gamykloje šis šešių cilindrų motoras išvystė ~320 AG, tačiau entuziastai greitai atrado, kad jis gali atlaikyti žymiai didesnį pripūtimo slėgį. Tinkamai modifikavus (*stipresnės turbinos, daugiau degalų ir t.t.*), Supra variklis galėjo pasiekti 500, 800 ar net virš 1000 arklio galių be vidaus gedimų – tai fenomenalus patikimumas. Dėl to Toyota Supra tapo tikra tiuningo ikona: ji išgarsėjo filmuose (pvz., *Greiti ir Įsiutę*) ir įrodė, kokį potencialą turi serijinis turbokompresorius, jei jis sumontuotas ant tvirtos platformos.
- Nissan GT-R. Dar vienas japonų inžinerijos šedevras – *Nissan GT-R* – pravardžiuojamas „Godzilla“. Ankstesni modeliai (R32, R33, R34 Skyline GT-R) turėjo galingus RB26DETT 2.6 L dvejų turbinų variklius, dominavusius lenktynėse ir ralio trasose. 2007 m. pasirodęs modernus Nissan GT-R (R35) gavo naują 3.8 L V6 variklį VR38DETT su dviem didelėmis turbokompresoriais, suteikiančiais jam ~480 AG (bazinis modelis) ir žaibišką įsibėgėjimą (0-100 km/h per ~3 sekundes). GT-R išgarsėjo tuo, kad už prieinamą (superautomobilių kontekste) kainą siūlė superautomobiliams prilygstantį greitį – daugiausia dėl pažangios twin-turbo sistemos ir pažangaus visų varančiųjų ratų valdymo. GT-R parodė, kad turbina gali suderinti didelę galią su kasdieniu patikimumu: daugelis savininkų dar labiau kelia galią keisdami turbinas ar didindami slėgį, o „Godzilla“ platforma atlaiko 600–700 AG be didelių variklio modifikacijų. Šis modelis tapo šiuolaikine legenda, įrodydamas turbinos efektyvumą tiek trasoje, tiek gatvėje.
- Bugatti Veyron. Kalbant apie kraštutinumus, negalima nepaminėti *Bugatti Veyron* – automobilio, kuris perkėlė turbokompresorių idėją į visiškai kitą lygmenį. 2005 m. pristatytas Veyron tapo pirmuoju serijiniu automobiliu, pasiekusiu 1000 AG ribą (tiksliau, ~1001 AG) ir viršijusiu 400 km/h greitį. Tokius skaičius leido pasiekti unikalus 8.0 L W16 variklis, aprūpintas net keturiais turbokompresoriais. Keturios turbinos dirba poromis – dvi veikia žemesniame apsukų diapazone, o kitos dvi prisijungia aukštesnėse apsukose, užtikrinant tolygų galios atidavimą. Tai buvo inžinerinis stebuklas: be galingo variklio, teko išspręsti aušinimo, transmisijos ir padangų problemas, kad automobilis atlaikytų tokį greitį. *Bugatti Veyron* ne tik tapo greičiausiu automobilu pasaulyje savo laikais, bet ir parodė, kokią ekstremalią galią galima išgauti pasitelkus daugiaturbinę sistemą. Šiandien Veyron įpėdiniai (Chiron ir kt.) dar labiau patobulino šią formulę, tačiau Veyron visada liks kaip turbokompresorių technologijos triumfo simbolis.
- Formulė 1 ir turbokompresorių revoliucija. Turbokompresoriai pakeitė ir automobilių sporto pasaulį – ryškiausias pavyzdys yra Formulės 1 lenktynės. 8-ojo dešimtmečio pabaigoje F-1 komandos pradėjo eksperimentuoti su turbokompresoriniais varikliais, o 1980-ųjų viduryje turbinos sukėlė tikrą revoliuciją: vos 1,5 litro darbinio tūrio F-1 varikliai su turbokompresoriais pasiekdavo 800–1000 AG lenktynėse ir net iki ~1300 AG kvalifikaciniu režimu. Tai pribloškianti galia, turint omenyje mažą variklio tūrį. Automobiliai tapo be galo greiti, tačiau atsirado ir trūkumų – ankstyvieji turbo varikliai kentėjo nuo *turbo lag*, staiga įsijungiančios galios, kuri apsunkino pilotavimą, taip pat varikliai buvo labai apetitiški degalams. Dėl saugumo ir kaštų, 1989 m. F-1 varžybose turbokompresoriai buvo uždrausti, pereita prie atmosferinių variklių epochai, kuri tęsėsi daugiau nei du dešimtmečius. Visgi, technologijos spiralė apsisuko – 2014 m. Formulėje 1 vėl grįžo turbokompresoriniai varikliai, šįkart kartu su hibridine sistema (elektros varikliais). Šiuolaikiniai F-1 bolidai naudoja 1,6 L V6 turbokompresorinius variklius su MGU-H ir MGU-K sistemomis, generuojančius apie 1000 AG, bet sunaudojančius žymiai mažiau degalų nei 9-ojo dešimtmečio monstrai. Tai parodo, kaip turbokompresorius evoliucionavo – nuo nevaldomos galios bombos iki išmanaus, efektyvaus inžinerijos stebuklo. Formulės 1 istorija aiškiai iliustruoja turbokompresorių potencialą: tinkamai panaudotas, jis gali mažą variklį paversti tikra raketa, keičiančia žaidimo taisykles.
Turbokompresorius – neatsiejama šiuolaikinio automobilio dalis, leidžianti suderinti galią ir efektyvumą. Nors jo eksploatacija reikalauja priežiūros, o gedimai – specialistų dėmesio, turbinos technologija ir toliau tobulėja. Be to, turbo istorijos automobilių pasaulyje įkvėpia ir parodo, kiek daug galima pasiekti inžinerijos pagalba. Tikėtina, kad ir ateityje pamatysime naujų sprendimų, kurie kilstels turbokompresorių efektyvumą arba pasiūlys jam naujų alternatyvų, tačiau kol kas „turbo“ išlieka galios sinonimu automobilių entuziastų širdyse.